Co zrobić, jeżeli otrzymujesz zbyt wysokie rachunki za prąd? Warto złożyć odwołanie, aby uniknąć dodatkowych kosztów. Zanim jednak zabierzesz się za składanie reklamacji, polecamy zwrócić uwagę na kilka związanych z tym kwestii.
- Przyczyną zawyżonych rachunków za prąd może być błąd zakładu energetycznego, awaria licznika, ale też większe zużycie prądu w domu.
- Jeżeli odwołanie okaże się bezpodstawne, możesz narazić się na koszty związane ze sprawdzaniem licznika.
- Firma energetyczna jest zobowiązana zareagować na złożoną przez Ciebie reklamację rachunku za prąd w ciągu 14 dni roboczych.
- Rachunki za prąd mogą być wyższe, ponieważ firmy energetyczne podnoszą ceny po przekroczeniu limitu zużycia (wcześniej pobrana energia jest tańsza, ze względu na zamrożenie cen prądu). Należy wziąć to pod uwagę przed złożeniem reklamacji, szczególnie w przypadku ogrzewania wody lub domu prądem. W takiej sytuacji nie ma możliwości złożenia reklamacji.
- Jeżeli nie zadowala Cię aktualny sprzedawca prądu, możesz podpisać nową umowę przez Rachuneo.
Dedykowane produkty pod Twoje potrzeby
Jakie są przyczyny wysokiego rachunku za prąd?
Pojawienie się wysokiego rachunku za prąd może być błędem zakładu energetycznego lub skutkiem awarii licznika. Warto jednak pamiętać, że przyczyną może okazać się także wyższe zużycie prądu w domu.
Na wyższe rachunki za energię elektryczną mogą mieć wpływ różne czynniki:
- nowe sprzęty elektryczne lub częstsze wykorzystywanie urządzeń, które pobierają energię elektryczną w dużych ilościach (np. płyta indukcyjna, piekarnik, zmywarka, czajnik elektryczny);
- awarie sprzętów elektrycznych (korzystanie z zepsutych i starych urządzeń może nie tylko podnieść opłaty, ale również być niebezpieczne);
- remonty;
- nowy lokator/goście;
- grzałki elektryczne/nagrzewnice;
- klimatyzator;
- podwyżki cen prądu;
- zepsuty licznik,
- kradzież prądu przez inną osobę.
Sprawdź! Ile prądu zużywają sprzęty domowe (lodówka, piekarnik, bojler)
Każdy odbiorca energii elektrycznej może żądać sprawdzenia licznika przez firmę energetyczną. Trzeba jednak uważać, ponieważ jeżeli licznik działa prawidłowo, to odbiorca ponosi koszty związane z jego sprawdzeniem. Warto więc wcześniej upewnić się, że przyczyną wyższych opłat nie są sprzęty wykorzystywane w gospodarstwie domowym.
Gdzie złożyć odwołanie – do sprzedawcy czy dostawcy prądu?
Przed wysłaniem dokumentów należy sprawdzić, z czym dokładnie jest problem. Na fakturze za energię znajdują się opłaty, które pobierają dwie różne firmy: dostawca i sprzedawca. Koszt zużytej energii elektrycznej i opłaty handlowej zależy od sprzedawcy, natomiast koszt dostarczenia energii elektrycznej od dostawcy. To również dostawca jest właścicielem licznika (w przypadku awarii, reklamacje należy kierować do niego).
Jak odróżnić dostawcę od sprzedawcy? Przykładowo sprzedawcami prądu są Enea i Tauron, natomiast dostawcami Enea Operator i Tauron Dystrybucja.
Zbyt wysoki stan licznika może być skutkiem kradzieży prądu. Nielegalny pobór prądu jest przestępstwem karanym, a jakiekolwiek podejrzenia należy zgłaszać policji lub dystrybutorowi energii elektrycznej.
Reklamacja rachunku za prąd – jak powinna wyglądać?
Kiedy masz już pewność, że rosnące rachunki za prąd nie są skutkiem większego zużycia energii w domu lub podwyżek cen prądu, możesz złożyć odwołanie.
W reklamacji zbyt dużego rachunku za prąd powinny znaleźć się:
- imię i nazwisko,
- numer klienta,
- numer i stan licznika,
- adres poboru energii i adres korespondencyjny,
- dane z faktury,
- powód reklamacji.
Wzór reklamacji
Nasi eksperci przygotowali krótki i prosty wzór wniosku, z którego możesz skorzystać, jeżeli zdecydujesz się złożyć reklamację.
O czym należy wiedzieć przy składaniu reklamacji?
Firma energetyczna ma obowiązek odpowiedzieć i rozpatrzyć odwołanie w okresie 14 dni roboczych. Należy pamiętać, że złożenie odwołania nie zwalnia odbiorcy z obowiązku uregulowania opłaty z faktury. Jeżeli okaże się, że zbyt wysoki rachunek za prąd był bezpodstawny, otrzymasz zwrot kosztów na konto.
Twoje rachunki mogą być coraz wyższe przez rosnące ceny energii. Rachuneo poleca sprawdzić dostępne dopłaty do rachunków lub oferty alternatywnych sprzedawców prądu.
Odwołanie od wysokiego rachunku za prąd – jak wysłać?
Reklamacje wysyłać można przez formularz internetowy, mailem, pocztą lub złożyć osobiście w Biurze Obsługi Klienta.
Gotowe wzory reklamacji zawyżonego rachunku za prąd można wypełniać i wysłać również na stronach niektórych firm. Jeżeli nie znajdziesz takiej opcji, pobierz wzór reklamacji w pliku pdf, wydrukuj i wypełnij.
W przypadku pytań odnośnie odwołania możesz również skontaktować się telefonicznie:
Tauron reklamacje
- Tauron Dystrybucja: 32 606 0 616
- Tauron: 32 606 0 606
Enea reklamacje
- Enea Operator: 61 850 40 00
- Enea: 611 111 111
PGE reklamacje
- PGE Dystrybucja: należy znaleźć kontakt do oddziału, który obsługuje konkretną lokalizację (sprawdź dane na stronie dostawcy).
- PGE: 422 222 222
Energa reklamacje
- Energa Operator: 801 404 404 lub 58 778 82 00
- Energa: 555 555 555
E.ON reklamacje
- E.ON: 22 821 46 46
Płacisz za dużo za energię elektryczną? Zmniejsz swój pobór prądu!
Wiele gospodarstw domowych zużywa coraz więcej energii elektrycznej. Wynika to z rosnącego zapotrzebowania na sprzęty, które ułatwiają codzienne funkcjonowanie. Jeżeli chcesz obniżyć rachunki za prąd, zwróć uwagę na najbardziej prądożerne urządzenia (płyta indukcyjna, bojler, lodówka, grzejniki elektryczne itp.). Postaraj się włączać je tylko wtedy, gdy rzeczywiście tego potrzebujesz lub w miarę możliwości korzystać z trybów ekologicznych.
Upewnij się, że energia w Twoim domu nie jest niepotrzebnie marnowana. Jeśli korzystasz z klimatyzacji, zamknij okna w pomieszczeniach – w innym przypadku kompresor klimatyzacji może pracować cały czas. Podobna strata wystąpi, jeśli ogrzewasz dom elektrycznie, ale masz duże nieszczelności np. w stolarce okiennej. Sprawdź też, czy Twoje urządzenia AGD i RTV mają tryb ekonomiczny – niektóre programy pozwolą Ci zaoszczędzić mnóstwo energii elektrycznej!
Jesteśmy pewni, że wprowadzając małe zmiany, znacznie zmniejszysz swoje zużycie prądu (np. wyłączając urządzenia na kilka godzin dziennie lub rezygnując z włączania światła w ciągu dnia). W skali roku przyniesie to duże korzyści finansowe.
Konkretne sposoby na mniejsze zużycie energii znajdziesz w naszym artykule: Jak oszczędzać prąd?
Wysoki rachunek za prąd – podwyżki cen energii
Większość Polaków korzysta z podstawowych ofert sprzedawców z urzędu (lokalnych Operatorów Systemu Dystrybucyjnego: Enea, Energa, PGE, E.ON, Tauron). Oferty charakteryzują się tym, że zanim sprzedawcy podniosą ceny prądu, muszą uzyskać na to zgodę. Udziela ją Urząd Regulacji Energetyki. Co roku, w okolicy grudnia i stycznia do URE spływają wnioski o aktualizację stawek. W tym roku ceny energii zostały częściowo zamrożone (są takie same jak w 2022 r.). Natomiast klienci, którzy przekroczą określony limit zużycia (1500 kWh w 2024 r.), mogą spodziewać się znacznie wyższych opłat. W takiej sytuacji nie ma możliwości złożenia reklamacji i uzyskania zwrotu pieniędzy. Strategia ta ma na celu ograniczyć zużycie energii i pomóc opanować kryzys energetyczny.
Jeżeli nie masz możliwości ograniczenia swojego zużycia, możesz rozważyć zmianę sprzedawcy. Na rynku funkcjonuje wielu sprzedawców alternatywnych, którzy posiadają oferty z dodatkami, takimi jak pomoc fachowców, bony na przyszłe opłaty, gwarancja ceny lub zielona energia. Chętnie pomożemy Ci w porównaniu ofert.
Zmiana na lepsze – co proponują inne firmy?
W przypadku, gdy czujesz się poszkodowany, a jakość obsługi w danej firmie jest niezadowalająca, łatwo możesz zmienić sprzedawcę prądu. Jest bardzo wiele firm, które oferują różne stawki. Dzięki porównywarce cen prądu Rachuneo unikniesz zawyżonych rachunków za prąd i znajdziesz dla siebie najbardziej opłacalną ofertę. Pytania i wątpliwości dotyczące zmiany dostawcy możesz zadać nam przez telefon lub maila!