Wiedza i pomoc
12.7.2024

Niezapłacony rachunek za gaz. Co nam grozi?

Wyjaśniamy, czy i kiedy gazownia może odłączyć gaz

Foto: pixabay

Kilkudniowe opóźnienie w płatności rachunku nie wiąże się jeszcze z poważnymi konsekwencjami. Przy dłuższej zwłoce może nam jednak grozić nawet odłączenie gazu.

W skrócie:
  • Brak zapłaty przez kilka dni nie wiąże się z poważnymi skutkami.
  • Odłączenie następuje dopiero po kilkudziesięciu dniach po upływie terminu zapłaty.
  • Koszt wznowienia dostaw gazu po jego odłączeniu zależny jest od danego dostawcy.
  • Gdy nie możesz zapłacić rachunku w terminie, skontaktuj się z dostawcą gazu.

Gdy dostajemy rachunek za gaz, przy kwocie do zapłaty zawsze widnieje termin płatności. Najpóźniej w tym dniu powinniśmy spłacić zobowiązanie – możemy to oczywiście zrobić wcześniej. Co jednak jeśli się spóźnimy?

Jakie są konsekwencje niezapłacenia rachunku za gaz?

Jeżeli opóźnienie potrwa kilka lub kilkanaście dni, nic poważnego się nie stanie. Dostawca będzie jednak mógł doliczyć nam do następnego rachunku odsetki za zwłokę. Ich wysokość reguluje prawo – to 7% w skali roku, więc kilka dni, czy nawet tygodni, spóźnienia nie wpłynie znacząco na koszty. Inaczej wygląda sytuacja, jeśli spóźnimy się z zapłatą o 30 dni.

Kiedy gazownia może odłączyć gaz?

Jeśli przekroczymy termin o 30 dni, dostawa gazu nie zostanie automatycznie wstrzymana. Wcześniej nasz dostawca wyśle nam na piśmie wezwanie do zapłaty. Warto pamiętać, że za wysłanie takiego monitu dostawca może obciążyć nas dodatkowymi kosztami.

Od momentu otrzymania powiadomienia mamy jeszcze 14 dni na uregulowanie naszego rachunku. Jeżeli nie zapłacimy w tym terminie, nasz dostawca będzie mógł odciąć nam gaz.

Po tym czasie powinni pojawić się technicy, a spłata należności bez dodatkowych kosztów nie będzie możliwa. W niektórych przypadkach firma może się zgodzić na rozłożenie opłat na raty i niewstrzymywanie dostaw.

Chcąc ustalić takie warunki, najkorzystniej będzie udać się do punktu obsługi klienta lub skontaktować się przez infolinię. Istnieje także możliwość zapytania przez Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta – powinniśmy jednak liczyć się możliwym dłuższym czasem odpowiedzi, co w omawianej sytuacji jest dość ryzykowne.

Gdy odbiorca znajduje się w wyjątkowo trudnej sytuacji finansowej, może zgłosić się do ośrodka pomocy społecznej po specjalny zasiłek celowy. W zależności od przypadku może on podlegać zwrotowi lub być bezzwrotny.

Jeżeli prowadzisz firmę i Twoim zdaniem ceny za gaz są za wysokie, możesz poszukać tańszej oferty i bezpłatnie zmienić dostawcę gazu. Warto skorzystać z porównywarki cen gazu Rachuneo.

Czy gazownia odcina gaz bez powiadomienia?

Odcięcie dostaw gazu bez wcześniejszego powiadomienia nie powinno się zdarzyć. Może jednak okazać się, że nie odebraliśmy wezwania do zapłaty, a mimo to dostawy zostały wstrzymane. Zgodnie z prawem, w przypadku nieodebrania wezwania, 14 dni na uregulowanie opłat liczone jest od daty wystawienia pierwszego awizo. 

Wstrzymanie dostaw gazu może być też spowodowane nieszczelną instalacją. Jeżeli firma zajmująca się kontrolą instalacji gazowych stwierdzi, że pojawiły się uszkodzenia, gaz zostanie odcięty. Wtedy ponowne dostawy rozpoczną się dopiero po naprawieniu uszkodzeń i poinformowaniu sprzedawcy gazu o jej dobrym stanie.

Czy wiesz, że...

W przypadku informacji o odłączeniu gazu możesz złożyć reklamację. Do czasu jej rozpatrzenia dopływ gazu nie zostanie odcięty.

Odłączyli mi gaz – co robić?

Odkręcasz kurek z gazem, a palnik nie chce się zapalić? Oczywiście nie zawsze oznacza to odłączenie gazu. W wielu przypadkach brak dostaw wynika z planowych przerw, awarii czy modernizacji instalacji gazowej. 

W pierwszej kolejności warto więc skontaktować się bezpośrednio z dostawcą gazu, by wyjaśnić tę sprawę. Być może nie dotarło do Ciebie powiadomienie o wystawieniu rachunku lub przeciwnie – Twoja opłata trafiła na niewłaściwe konto. Takie przypadki zdarzały się już użytkownikom, których konta rozliczeniowe zmieniały się w trakcie trwania umowy.

Poniżej przedstawiamy tabelę z danymi kontaktowymi do poszczególnych firm.

Numery telefonów do

PGNiG: 22 515 15 15

Duon: 61 102 72 22

Tauron: 32 606 0 606

PGE: 422 222 222

Energa: 555 555 555

PPE: 22 323 33 33

Novum: 801 048 000

Elektrix: 22 844 71 33

Jak ponownie podłączyć gaz, gdy został wyłączony?

Wznowienie gazu jest możliwe dopiero po uiszczeniu wszelkich należności, wraz z naliczonymi odsetkami określonymi w umowie. Kara za zwłokę w opłacie rachunku za gaz naliczana jest za każdy dzień, dlatego nie warto czekać zbyt długo. Aby uniknąć nieporozumień, najlepiej doliczyć także odsetki za dzień, w którym opłacany jest zaległy rachunek. Za dzień wpłaty uznawany jest bowiem ten, w którym pieniądze zostaną zaksięgowane na koncie. W razie nadpłaty zostanie ona odjęta od kolejnej faktury.

Czy uregulowanie rachunku wystarczy, by ponownie korzystać z gazu? Niestety nie. Wznowienie dostaw błękitnego paliwa wymaga ponownego podłączenia licznika. Koszt podłączenia licznika gazu po wcześniejszym odcięciu to ok. 150-200 zł, w zależności od dostawcy.

Jak uniknąć odłączenia gazu?

Odcięcie gazu to ostateczność i musi minąć wiele czasu, by dostawca zdecydował się na taki krok. Wcześniej wysyła on powiadomienie o wystawieniu rachunku, przypomnienie o zapłacie w terminie, a także ostrzeżenie o możliwości wstrzymania dostaw. Następuje to nie wcześniej niż po 30 dniach od daty rozliczenia i po 14 dniach od momentu wysłania ostrzeżenia.

W praktyce przegapienie rachunku za gaz jest więc bardzo trudne. Jeśli jednak obawiasz się, że taka sytuacja Cię spotka, możesz zabezpieczyć się na różne sposoby, np.:

  • ustawiając przypomnienie o płatności za gaz,
  • logując się do aplikacji dostawy gazu i śledząc informację w BOK-u,
  • ustawiając polecenie płatności automatycznej,
  • montując licznik przedpłacony (pre-paid).

Jeżeli natomiast opóźnienia w opłacie rachunków wynikają z kwestii finansowych, najlepiej od razu skontaktować się z przedsiębiorstwem gazowym. Dostawca zazwyczaj jest skłonny współpracować, by znaleźć dogodny sposób na wyjście z trudnej sytuacji. Rozwiązaniem jest chociażby:

  • rozłożenie płatności na raty,
  • odroczenie terminu zapłaty,
  • złożenie reklamacji (nawet po wstrzymaniu dostaw),
  • odstąpienie od naliczania odsetek lub umorzenie kary umownej.

W każdym przypadku jest to korzystniejsze rozwiązanie niż unikanie kontaktu z dostawcą gazu.