Wiedza i pomoc
4.9.2024

Jak sprawdzić stan licznika gazu?

Wyjaśniamy jak poradzić sobie bez inkasenta

Foto: apator.com

Zwykle to zadanie inkasenta, mimo to warto wiedzieć, jak samodzielnie odczytać licznik gazu. Możemy dzięki temu kontrolować zużycie i samodzielnie obliczyć wysokość rachunku.

W skrócie:
  • Licznik podaje zużycie w metrach sześciennych.
  • Typ gazomierza zależy od zapotrzebowania na energię.
  • W odczycie podajemy tylko pełne metry sześcienne.

Odczytanie licznika gazu jest bardzo proste. Nieco trudniej, na podstawie samego odczytu licznika, oszacować wysokość rachunku za gaz. Wszystko przez to, że nasze liczniki pokazują pobór w metrach sześciennych (m3), a cena na rachunku od 2014 roku jest liczona na podstawie kilowatogodzin (kWh). Aby uzyskać liczbę kilowatogodzin, należy przemnożyć wartość odczytaną z licznika (ilość gazu w m3) przez współczynnik konwersji. Jest on podawany na każdej fakturze. 

Jak przeliczyć te wartości? Przeczytaj w artykule „Jak obliczyć rachunek za gaz”. Na szczęście, jeśli chcemy tylko przekazać informację o stanie licznika do dostawcy, nie musimy niczego przeliczać. Więcej na ten temat w dalszej części artykułu.

Czy wiesz, że...

Nowoczesne liczniki (inteligentne liczniki) są wyposażone w moduł elektroniczny i pozwalają na zdalny odczyt stanu licznika przez naszego operatora. Mimo że jest to bardzo wygodne rozwiązanie, wymaga dużych nakładów pieniężnych ze strony dostawcy. Wymiana wszystkich starych urządzeń pomiarowych na nowe nie nastąpi szybko. Od 1 stycznia 2024 r. jest to jednak łatwiejsze, bowiem Polska Spółka Gazownictwa (PSG) uruchomiła elektroniczny protokół legalizacji gazomierza poprzez aplikację.

Gdzie znajdziesz licznik gazu? 

Gazomierze znajdziesz w sporych, najczęściej metalowych skrzynkach. Mogą znajdować się: 

  • na klatkach schodowych,
  • na zewnątrz budynku przy głównym zaworze instalacji,
  • w zamkniętym pomieszczeniu w piwnicy.

Sprawdzanie stanu licznika

Gazomierz to zazwyczaj dość masywna, metalowa skrzynka, do której rury podłączone są na górnej części obudowy. Na przedniej ściance, za szybką, znajdziemy najważniejsze informacje. Kluczowe jest liczydło – w tradycyjnych licznikach jest ono mechaniczne – to zmieniające się cyfry na czarnym tle. W licznikach cyfrowych to po prostu wyświetlacz. To właśnie liczydło wskazuje nam aktualne zużycie gazu podane w metrach sześciennych (m3). Trzy ostatnie cyfry znajdują się albo na czerwonym tle, albo są otoczone czerwoną obwódką. To tysięczne części metra sześciennego i nie są używane do obliczeń. Odczytujemy więc tylko te cyfry, które znajdują się przed przecinkiem.

Numer licznika i inne informacje

Na liczniku w widocznym miejscu znajduje się także jego numer. Składa się on z ośmiu cyfr. Znajdziemy go również na fakturze. Więcej na ten temat w artykule „Jak czytać rachunek za gaz”. Oprócz tego na liczniku znajdziemy symbole rozpoczynające się od „G” – najczęściej będą to G2,5 G4 lub G6. Jest to oznaczenie typu naszego gazomierza – jest on dobierany w zależności od zapotrzebowania na energię. Im wyższa liczba, tym większy maksymalny przepływ gazu i wyższa maksymalna moc.

Pamiętaj! Zawsze podajemy stan licznika tylko w pełnych metrach sześciennych – bez cyfr po przecinku.

Po co sprawdzać stan licznika?

Najczęściej licznik gazu odczytuje za nas inkasent, czyli osoba wynajęta przez firmę dostarczającą gaz, której zadaniem jest sprawdzać i odczytywać liczniki. Ma to jednak miejsce jeden raz lub kilka razy w roku, dlatego nasze rachunki są zwykle prognozowane. U niektórych dostawców możemy wybrać taryfę, w której sami będziemy odczytywać co miesiąc stan licznika i przekazywać go do firmy. Dostawcy bardzo ułatwili ten proces – zwykle taką informację można przekazać przez internet, telefonicznie lub SMS-em. Dzięki temu zawsze będziemy otrzymywać rachunek za faktyczne zużycie. Więcej o taryfach przeczytasz w artykule „Jak obliczyć rachunek za gaz”.

Jeśli nie wyślesz odczytu rzeczywistego stanu licznika w terminie, możesz również otrzymać powiadomienie SMS z gazowni. Taką formę komunikacji wprowadziła od 22 lutego 2024 r. Polska Spółka Gazownictwa. Przypomnienie zostanie wysłane także gdy inkasent w trakcie wizyty nie zastanie klientów w domu. PSG będzie kontaktować się tylko w przypadku braku odczytu przez ostatnie 12 miesięcy. W wiadomość SMS znajdą się informację o tym, jak wykonać odczyt oraz jak przesłać go do operatora. 

Jak podawać odczyt licznika gazu?

Istnieje możliwość wysłania stanu licznika korespondencyjnie – najczęściej na adres wskazany na fakturze. Większość osób decyduje się jednak na zdalny odczyt licznika gazu. W trakcie pandemii elektroniczny lub telefoniczny sposób kontaktu ze sprzedawcą został jeszcze bardziej spopularyzowany. W jaki sposób można zdalnie przekazać stan licznika? 

Odczyt licznika przez internet

Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta pozwala na wykonanie wielu działań przez internet, np. przeglądanie starych faktur, opłacanie rachunków, kontakt ze sprzedawcą przez czat lub podanie stanu licznika. Najpierw należy się zarejestrować na stronie eBOK lub pobrać aplikację mobilną operatora. 

W eBOKu i aplikacji firmy PGNiG wystarczy kliknąć w panel z napisem „Podaj odczyt”, następnie wybrać odpowiednią datę, wpisać odczyt z licznika gazu i nacisnąć „Zapisz odczyt”.

Natomiast firma EWE, oprócz podania stanu licznika w koncie eBOK, udostępnia możliwość wypełnienia prostego formularza na stronie, który nie wymaga zalogowania. 

W Enei stan licznika podasz w elektronicznym Biurze Obsługi Klienta. 

Jeżeli korzystasz z usług firmy Tauron, odczyt licznika przez internet podasz w serwisie Mój Tauron, w aplikacji mobilnej lub przez formularz — bez logowania. 

Podawanie stanu licznika SMS-em lub na infolinii

W PGNiG możesz podać stan licznika przez wysłanie wiadomości SMS na numer: 608 600 608. W treści należy podać numer rachunku bankowego do wpłat (znajdziesz go na fakturze) oraz, po spacji, odczyt licznika. Jeżeli podasz stan niepoprawnie, otrzymasz odpowiednią informację. Możesz również zgłosić odczyt licznika gazowego na infolinii, pod numerem 22 515 15 15.

W EWE stan licznika przekażesz podczas rozmowy z konsultantem lub konsultantką na infolinii 123 800 000.