Odcięcie prądu może zdarzyć się każdemu. Ponowne przyłączenie do sieci zajmie trochę czasu i wymaga uiszczenia opłaty, ale nie sprawia problemu. W tym artykule opisujemy, co zrobić, żeby odzyskać prąd i jakie wiążą się z tym koszty.
- Ponowne podłączenie licznika energii elektrycznej kosztuje ok. 100-150 zł. Dostawca prądu powinien umieścić cennik na swojej stronie. Jeżeli nie możesz go znaleźć, skontaktuj się z firmą telefonicznie lub mailowo.
- Główne powody odłączenia prądu to nieopłacone rachunki, uszkodzona instalacja i nielegalny pobór prądu.
- Odcięcie prądu jest natychmiastowe, jeżeli instalacja jest uszkodzona lub w przypadku nielegalnego poboru energii elektrycznej.
- Jeśli zalegasz z opłatami za energię elektryczną, masz od kilkunastu do kilkudziesięciu dni na zapłacenie rachunków zaległych oraz bieżących. Dodatkowo musisz zapłacić odsetki i koszty wysłanych do ciebie wezwań do zapłaty.
Dedykowane produkty pod Twoje potrzeby
W jakich sytuacjach możemy zostać odłączeni od prądu?
Odłączenie prądu z naszej winy
Odcięcia prądu i kosztów za jego ponowne przyłączenie możesz spodziewać się, jeśli:
- po upływie terminu płatności minęło więcej niż 30 dni, przyszło wezwanie do zapłaty, a rachunki za prąd nadal nie zostały uregulowane (termin płatności znajduje się na fakturze za prąd);
- instalacja elektryczna jest uszkodzona lub ma jakąś wadę,
- nielegalnie pobierasz energię.
W tych przypadkach wina nie leży po stronie dostawcy, dlatego za ponowne przyłączenie prądu należy zapłacić. Najpierw jednak trzeba naprawić instalację lub zapłacić zaległe rachunki. W przypadku niezapłacenia wymaganej kwoty, przedsiębiorstwo energetyczne nie podłączy prądu.
Odłączenie prądu nie z naszej winy
Odłączenie prądu może się przydarzyć także nie z Twojej winy, np. gdy zaleje Cię sąsiad i to spowoduje zwarcie instalacji. Niestety i w takiej sytuacji ponowne podłączenie wymaga uiszczenia opłaty. Po uregulowaniu rachunku można jednak ubiegać się o zwrot kosztów w ramach odszkodowania lub skorzystać z pomocy ubezpieczalni.
Nie ma znaczenia, z jakim sprzedawcą prądu masz umowę, ale to, w jakim obszarze dystrybucji energii mieszkasz. W Polsce jest 5 obszarów dystrybucyjnych, przypisanych do 5 operatorów: Enea, Energa, PGE, E.ON, Tauron.
Odłączenie za niezapłacone rachunki za energię – co robić, z kim się kontaktować?
Niezapłacone rachunki skutkują odłączeniem prądu. W celu wznowienia dostaw należy jak najszybciej uregulować zalegające płatności. Przedsiębiorstwo energetyczne powinno udostępnić Ci możliwość spłacenia zaległości w ratach nawet po upływie terminu płatności. W celu złożenia wniosku skontaktuj się ze swoim dostawcą.
Jaki jest czas na zapłacenie rachunku za prąd?
Na każdej fakturze za prąd znajduje się termin, do którego trzeba uregulować zaległości. Po upływie 30 dni od terminu płatności, dostawca wyśle wezwanie do zapłaty. Odbiorca ma 14 dni na zapłatę. Czas liczy się od dnia otrzymania wezwania lub od wystawienia pierwszego awizo (w sytuacji nieodebrania przesyłki). Jeżeli tego nie zrobisz – zostaniesz pozbawiony prądu w gospodarstwie domowym.
Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie przewodnik. Sprawdź, jak wnioskować o wznowienie dostaw, jeżeli przyczyną odłączenia prądu są niezapłacone rachunki.
Enea
- Wyślij potwierdzenie wpłaty (plik pdf, skan lub zdjęcie potwierdzenia) poprzez zdalny czat, Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta lub na adres mailowy kontakt@enea.pl. W tytule wiadomości wpisz „Windykacja”, a w treści wiadomości podaj numer telefonu do siebie.
- Po zaksięgowaniu wpłaty na koncie Enea i potwierdzeniu, że kwota spłaty zgadza się z kwotą zaległości, dostawa prądu zostanie wznowiona. Zlecenia realizowane są według kolejności wpływu, dlatego nie ma potrzeby ponownego kontaktu w celu przyspieszenia realizacji sprawy.
- Jeżeli chcesz skorzystać z możliwości ratalnej spłaty należności za prąd, skontaktuj się z Eneą telefonicznie, poprzez formularz internetowy lub korespondencją tradycyjną.
Energa
- Po zaksięgowaniu wpłaty na koncie Energii i potwierdzeniu, że kwota spłaty zgadza się z kwotą zaległości, Energia wznowi dostawy prądu. Energa nie wymaga przesłania potwierdzenia wpłaty.
- Jeśli chcesz przyspieszyć ponowne przyłączenie do prądu, idź z dowodem wpłaty do dowolnego Punktu Obsługi Klienta.
- Jeśli chcesz skorzystać z możliwości rozłożenia płatności na raty, wypełnij wniosek, który znajdziesz na stronie Energii. Znajdziesz go w zakładce „dokumenty do pobrania”. Wypełniony wniosek i złóż go osobiście lub w elektronicznym Biurze Obsługi Klienta.
PGE
- Wyślij potwierdzenie wpłaty (plik pdf, skan lub zdjęcie potwierdzenia) na adres serwis@gkpge.pl
- Zadzwoń do PGE pod numer telefonu: 422 222 222 - poinformuj dostawcę energii, że zaległe rachunki są opłacone, a potwierdzenie wpłaty jest wysłane mailem. W trakcie tej rozmowy ustalisz dalsze kroki.
E.ON
- Skontaktuj się z E.ON, aby firma wystawiła do Operatora Systemu Dystrybucyjnego zlecenie na ponowne podłączenie energii w Twoim gospodarstwie domowym. Możesz to zrobić na czasie, w salonie lub pod numerem 22 821 46 46.
- Wyślij potwierdzenie wpłaty (plik pdf, skan lub zdjęcie potwierdzenia) przez formularz na stronie dostawcy.
- Zadzwoń pod numer 22 821 46 46 - opisz sytuację i poinformuj dostawcę, że potwierdzenie wpłaty zostało już wysłane. W trakcie tej rozmowy ustalisz termin wznowienia dostawy energii elektrycznej.
Tauron
- Wyślij potwierdzenie wpłaty (plik pdf, skan lub zdjęcie potwierdzenia) na adres dom@tauron.pl.
- Zadzwoń pod numer 32 606 0 606 i powiedz, że zaległe rachunki są opłacone. W trakcie rozmowy ustalisz termin wznowienia dostawy energii elektrycznej. Możesz również powiadomić dostawcę w serwisie Mój TAURON lub osobiście, w Punkcie Obsługi Klienta.
- Jeśli nie możesz opłacić wszystkich należności w terminie, możesz wnioskować o rozłożenie płatności na raty. W tym celu należy wypełnić wniosek online na stronie firmy Tauron.
Pamiętaj, że dostarczanie prądu może zostać ponownie przerwane, jeżeli nie będziesz regulować bieżących należności.
Odcięcie od prądu spowodowane awarią instalacji, licznika i innymi przyczynami – co robić, z kim się kontaktować?
W zależności od powodu wyłączenia i dostawcy, procedury mogą się nieco od siebie różnić. Jeśli odcięty prąd nie jest spowodowany niezapłaconymi rachunkami, albo nie wiesz, co jest przyczyną odłączenia – skontaktuj się ze swoim dostawcą energii.
Ile kosztuje ponowne podłączenie prądu u operatorów?
Aktualnie koszt za ponowne podłączenie prądu wynosi około 100-150 zł. Jeżeli wznowienie dostarczania energii elektrycznej wymaga opłacenia zaległych faktur, kwota ta może się znacząco zwiększyć.
Jak wygląda odcięcie prądu?
Jeżeli dostawca nie spodziewał się wyłączenia prądu, nastąpi ono nagle (np. wskutek awarii instalacji). Jeżeli natomiast odbiorca zwleka z zapłaceniem rachunku za prąd, zostanie poinformowany przed wstrzymaniem dostaw.
Odcięcie od prądu i ponowne przyłączenie – ile to potrwa?
Jak szybko możemy zostać odcięci od energii elektrycznej?
W losowych przypadkach, w sytuacji kradzieży prądu i ze względów bezpieczeństwa (np. uszkodzenie instalacji elektrycznej lub samego licznika) prąd może zostać odłączony natychmiast.
W przypadku wyłączenia za zadłużenie – po ok. 30 dniach od przekroczenia terminu płatności. Jeśli zalegasz z płatnościami, dostawca może odciąć prąd dopiero po tym, jak otrzymasz wezwanie do zapłaty za zaległe rachunki. Może się zdarzyć, że takie wezwanie dotrze do Ciebie z opóźnieniem.
Jeżeli w momencie jego odebrania masz mniej niż 7 dni na zapłatę, możesz złożyć reklamację. Jeśli zostanie uznana, czas spłaty może wydłużyć się nawet do 45 dni. Jeśli nie możesz w wyznaczonym terminie zapłacić za rachunki, niektórzy operatorzy mogą zgodzić się na spłatę zadłużenia w ratach.
W sytuacji, gdy odbiorca znajduje się w wyjątkowo trudnej sytuacji finansowej, może zgłosić się do ośrodka pomocy społecznej po specjalny zasiłek celowy. W zależności od przypadku może on podlegać zwrotowi lub być bezzwrotny.
Przywrócenie prądu – ile może trwać?
W teorii: niezwłocznie po usunięciu przez Ciebie przyczyny odłączenia energii. W praktyce decyduje o tym kolejność zgłoszeń, bo w kolejce przed Tobą mogą czekać inni.
Brak energii w mieszkaniu nie zawsze musi oznaczać odcięcie od prądu
Brak prądu nie musi od razu oznaczać, że operator zdecydował się odłączyć prąd. Zdarzają się większe awarie sieci, np. w wyniku uszkodzeń czy niesprzyjających warunków atmosferycznych. W przypadku wątpliwości skontaktuj się z operatorem lub po prostu sprawdź bezpieczniki.
Pamiętaj, że jeśli z jakiegoś powodu usługi obecnego sprzedawcy Cię nie satysfakcjonują, zawsze możesz zmienić sprzedawcę prądu. Porównywarka Rachuneo pomoże Ci wybrać ofertę, która będzie dla Ciebie najlepsza – uwzględni Twoje potrzeby, dodatkowe korzyści i bonusy. W przypadku niektórych sprzedawców nasi konsultanci załatwią za Ciebie wszystkie formalności i poinformują obecnego sprzedawcę o zamiarze wypowiedzenia umowy.
Nie zapomnij jednak, aby przed zmianą sprzedawcy uregulować wszystkie rachunki. W przypadku braku uregulowania należności, wysłana umowa nie zostanie zaakceptowana.
Pytania i odpowiedzi
- Czy dostawca może mi odłączyć prąd?
Dostawca może odłączyć prąd w różnych sytuacjach, np. gdy odbiorca zwleka z opłaceniem rachunków lub gdy nastąpi awaria sieci.
- Kiedy dostawy prądu będą wznowione?
Czas oczekiwania na wznowienie dostarczania prądu, zależy od przyczyny przerwania dostaw. W przypadku awarii należy poczekać do jej usunięcia (naprawa usterek jest zazwyczaj szybsza w mieście niż na wsi); przy nieopłaconych rachunkach należy uregulować opłaty.
- Ile kosztuje ponowne podłączenie prądu?
Ponowne podłączenie do sieci kosztuje około 100-150 zł. Szczegółowe informacje znajdziesz w aktualnych cennikach operatorów.