Wiedza i pomoc
10.6.2024

Zmiana sprzedawcy prądu. Tłumaczymy krok po kroku cały proces

Czyli jak zmienić operatora energii elektrycznej

Foto: pixabay

W artykule dowiesz się, jak przejść przez proces zmiany operatora energii elektrycznej, dzięki czemu możesz zaoszczędzić na rachunkach

W skrócie:
  • Zmiana dostawcy energii elektrycznej jest łatwiejsza, niż myślisz i pozwala obniżyć rachunki za prąd nawet o kilkaset złotych rocznie.
  • Odbiorca energii nie płaci za ewentualną wymianę licznika.
  • Możesz samodzielnie zmienić sprzedawcę lub skorzystać z Rachuneo.pl.

Podjęcie decyzji o zmianie dotychczasowego dostawcy prądu to dobry krok w kierunku oszczędzania na wydatkach z domowego budżetu lub firmy. W obniżeniu rachunków mogą pomóc również dopłaty w ramach tarczy antyinflacyjnej.

Czy wiesz, że...

Decydując się na zmianę dostawcy prądu, nie musisz zajmować się wszystkimi formalnościami osobiście. W procesie zmiany sprzedawcy możesz udzielić pełnomocnictwa do przeprowadzenia całej procedury w Twoim imieniu nowemu sprzedawcy lub np. porównywarce Rachuneo.

Zmiana dostawcy prądu: czy warto?

W obliczu podwyżek coraz więcej osób zmienia sprzedawców energii elektrycznej. Urząd Regulacji Energetyki informuje, że od 2007 roku, czyli od czasu, gdy klienci mają możliwość zmiany sprzedawcy prądu, w Polsce dokonaną takiej zmiany już ponad milion raz. Aż 768,4 tys. przypadków to zmiany w gospodarstwach domowych, które korzystają z grup taryfowych G.

W 2023 roku na taki krok zdecydowało się 26 tys. odbiorców, ale prawdziwe ożywienie przyniósł 2024 rok. Zaledwie w pierwszym kwartale URE odnotował aż 19 388 zmian. Minimum formalności i atrakcyjne oferty firm energetycznych zachęcają do skorzystania z tej możliwości, zwłaszcza w dobie podwyżek cen prądu.

Zmiana dostawcy prądu w liczbach. Rachuneo na podstawie danych URE

W 2024 roku średnia cena prądu w Polsce wynosi 1,15 zł za 1 kWh. Ceny energii elektrycznej są jednak różne u każdego z dostawców prądu. I tak chociażby Energa oferuje stawkę 1,21 zł/ 1 kWh, a Enea 1,11 zł/1 kWh. To jedna z przyczyn, dla których mieszkańcy i mieszkanki Gdańska czy Olsztyna płacą najwięcej za rachunki za prąd – ten region obsługiwany jest przez Energę.

Chociaż operatora systemu dystrybucyjnego przypisanego do Twojego miejsca zamieszkania nie możesz zmienić, to z łatwością możesz to zrobić ze sprzedawcą. Znając dotychczasową cenę, którą płacisz za 1 kWh, możesz szybko porównywać oferty ze sobą. Dzięki temu znajdziesz sprzedawcę, u którego zapłacisz mniej za energię elektryczną i zaoszczędzisz na rachunkach za prąd.

Warto zauważyć, że firmy energetyczne starają się coraz bardziej dbać o klientów i klientki. Przygotowują wiele różnych ofert, niektóre nawet z usługami fachowców, ubezpieczeniami OC, telewizją. Wybór jest ogromny, warto więc wybrać taką ofertę, która będzie nam najbardziej odpowiadała.

Samodzielna zmiana sprzedawcy

Jeśli chcesz zmienić sprzedawcę energii elektrycznej samodzielnie, warto zapoznać się z najważniejszymi etapami tej procedury. Poniżej przedstawiamy krok po kroku, co powinieneś i powinnaś zrobić, aby zaoszczędzić, ale nie skomplikować sobie życia:

1. Wybór sprzedawcy prądu i oferty

W wyborze pomocne są kalkulatory i porównywarki cen energii – pomogą obliczyć szacunkowe oszczędności i przedstawią paletę ofert z dodatkowymi usługami lub bonusami.

2. Zawarcie umowy z nowym dostawcą

Aby zapewnić ciągłość dostaw prądu, o zawarcie nowej umowy sprzedaży energii powinno nastąpić z dniem wygaśnięcia umowy sprzedaży. Dodatkowo przed jej podpisaniem należy zwrócić uwagę na najważniejsze kwestie, o których przeczytasz w dalszej części artykułu.

Jeśli otrzymujemy rachunek za prąd co dwa miesiące, a opłata handlowa wynosi 6,50 złotych brutto, to rachunek za prąd zostanie powiększony o opłatę za obsługę handlową za dwa miesiące, tzn. o 13 zł.

3. Wypowiedzenie umowy z dotychczasowym sprzedawcą

Ustanie umowy sprzedaży prądu dokonuje się przez złożenie pisemnego oświadczenia. W przypadku pierwszego wypowiedzenia jest to zazwyczaj umowa kompleksowa obejmująca równocześnie sprzedaż i dystrybucję energii elektrycznej. Na stronie danego dostawcy prądu, np. u Enea, znajdziesz odpowiednie oświadczenie rozwiązania umowy.

Najczęściej okres wypowiedzenia trwa jeden miesiąc. Można jednak spotkać dłuższe (trzy miesiące) okresy wypowiedzenia w przypadku umów zawartych z przedsiębiorcami.

4. Zawarcie umowy o świadczenia usługi dystrybucji

Gdy zmiana sprzedawcy energii elektrycznej odbywa się pierwszy raz, oprócz nowej umowy z wybranym dostawcą, konieczne jest także zawarcie umowy o świadczeniu usług dystrybucyjnych z operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD). Jej obowiązywanie rozpoczyna się wraz z datą ustania umowy kompleksowej. W sytuacji ponownej zmiany dostawcy prądu nie ma potrzeby jej ponownego zawierania.

5. Poinformowanie OSD o zmianie sprzedawcy prądu

Każda osoba zmieniająca dotychczasowego sprzedawcę energii ma obowiązek przesłania zgłoszenia do Operatora Systemu Dystrybucyjnego za pośrednictwem formularza, który znajduje się na stronie internetowej OSD. W zgłoszeniu uwzględnia się informacje odnośnie stron nowej umowy, terminu obowiązywania i planowanych dostaw prądu.

6. Dostosowanie licznika

W niektórych przypadkach wymagane jest dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych (licznika prądu). Dzieje się tak w sytuacji, gdy licznik zamontowany w mieszkaniu uległ nadmiernemu zużyciu. Odbiorcy prądu nie są obarczani kosztami dostosowania układu. Ponosi je właściciel układu linii dystrybucyjnych, czyli operator systemu dystrybucyjnego.

7. Rozliczenie końcowe z dotychczasowym dostawcą

Rozliczenie z poprzednim dostawcą energii zostaje przygotowane na podstawie dokonanego odczytu licznika. W dniu wejścia w życie nowej umowy sprzedaży prądu OSD sprawdza stan licznika i przekazuje go zarówno dotychczasowemu, jak i przyszłemu dostawcy. Przeważnie przekazanie tych informacji trwa maksymalnie do piątego dnia kolejnego miesiąca. W razie występowania liczników bez transmisji danych odczyt stanu licznika przez operatora może być opóźniony do 5 dni roboczych po zmianie dostawcy.

Udzielenie pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy

Masz prawo upoważnić nowego dostawcę do załatwienia wszystkich formalności związanych z procedurą zmiany operatora. Oznacza to, że od tego momentu to on reprezentuje Twoje interesy i przejmuje odpowiedzialność za cały proces. Wypowiada umowę z dotychczasowym dostawcą oraz w razie konieczności zawiera umowę o świadczenie usług dystrybucji. Jedyną czynnością, która musisz wykonać jest podpisanie umowy i pełnomocnictwa.

Na co zwrócić uwagę przy zmianie dostawcy?

Korzystna stawka cenowa za energię elektryczną to tylko jedno z kryteriów, którym należy się kierować przy wyborze dostawcy prądu. Zmieniając dotychczasowego operatora, warto również przyjrzeć się takim następującym elementom:

  • czas trwania umowy – to podstawowa informacja, na którą trzeba zwrócić uwagę. Zwłaszcza jeśli prognozy cenowe na rynku energii elektrycznej ulegają dużym wahaniom, lepszym rozwiązaniem jest podpisywanie umów na krótszy okres,
  • warunki wypowiedzenia umowy oraz jej przedłużenia – niektórzy operatorzy zabezpieczają się przed nagłym rozwiązaniem umowy przez klienta i stosują kary umowne za jej wcześniejsze wypowiedzenie,
  • okres płatności i sposób ich naliczania – sposób, w jaki następuje rozliczenie z dostawcą prądu, może wpływać na opłaty handlowe lub dystrybucyjne uwzględniane w rachunku za prąd,
  • koszty związane z zerwaniem umowy – w przypadku umów zawieranych na czas określony przedwczesne wypowiedzenie umowy może nieść ze sobą finansowe konsekwencje. Zanim rozpoczniesz proces zmiany dostawcy energii elektrycznej, upewnij się, że Twój dotychczasowy sprzedawca prądu nie pobiera kary umownej w wyniku przedwczesnego rozwiązania umowy. Zapisy o karze umownej są najczęściej umieszczane w ogólnych warunkach umowy.
  • wysokość opłaty handlowej – opłata handlowa to inaczej koszty obsługi rozliczenia klienta naliczane za odczyt licznika. Jej wysokość może się różnić w zależności od dostawcy prądu od 1,99 zł do ponad 20 złotych miesięcznie. Zauważ, że u wielu dużych dostawców prądu wraz z ogólnymi podwyżkami w 2022 roku wzrosła także wysokość opłaty handlowej.
  • promocje i dodatkowe usługi – w celu przyciągnięcia klientów, sprzedawcy często oferują liczne gratisy lub pakiety na atrakcyjnych warunkach. Warto podchodzić do tego ostrożnie i dokładnie czytać szczegóły każdej promocji,
  • gwarancja stałej ceny - to coś, co niektóre firmy energetyczne proponują swoim klientom i klientkom w obliczu ciągłych podwyżek. Dzięki gwarancji ceny możemy uchronić się przed podwyżkami kosztów energii czynnej na nawet kilka lat.

Najważniejsze pojęcia

OSD lub dystrybutor energii elektrycznej – Operator Systemu Dystrybucyjnego, czyli przedsiębiorstwo energetyczne odpowiedzialne za dystrybucję energii elektrycznej oraz czynności związane z ruchem sieciowym w systemie dystrybucyjnym. W Polsce mamy pięciu operatorów systemu dystrybucyjnego: Enea, Energa, Stoen, PGE i Tauron. Dystrybutorzy energii są przydzieleni do określonego obszaru Polski i nie ma możliwości ich zmiany.

Sprzedawca energii elektrycznej – to podmioty rozliczające klientów ze zużytej energii. Odbiorcy energii mają prawo do zmiany sprzedawcy bez ponoszenia żadnych kosztów.

Umowa kompleksowa – dokument umowy zawierany między klientem a dostawcą energii elektrycznej, łączący elementy sprzedaży i dystrybucji energii.

Opłata handlowa – jedna z najczęściej naliczanych opłat przez sprzedawców prądu. Jej wysokość zależy od konkretnej firmy energetycznej i wynika z kosztów administracyjnych.