Na rynku zauważyć można rosnące zainteresowanie wokół inteligentnych liczników energii elektrycznej. Takie liczniki pozwalają konsumentom płacić za faktycznie zużyty prąd.
- Nowe liczniki automatycznie zbierają, przesyłają i przechowują dane dot. zużycia prądu
- Zbierane dane przez nowe liczniki są raportowane na odległość
- Ostatni etap wymiany liczników zakończy się w roku 2028 i obejmie 80 proc. odbiorców prądu
- Wymiana liczników prądu może przynieść wiele korzyści
Dedykowane produkty pod Twoje potrzeby
Czym są inteligentne liczniki?
Inteligentne liczniki są systemami pomiarowymi, które pozwalają na zautomatyzowane zbieranie, transfer i przechowywanie danych dotyczących zużycia energii elektrycznej, gazu, czy paliwa. Taki licznik nie wymaga manualnej kontroli stanu liczników. Transfer danych umożliwia bieżące monitorowanie zużycia energii w lokalu, czyli tzw. odczyt zdalny.
Licznik inteligentny określany jest mianem licznika nowej generacji. Urządzenie co 15 minut wysyła do dostawcy informacje o stanie zużycie energii elektrycznej.
Kiedy wymiany liczników energii elektrycznej?
Cały proces wymiany liczników został podzielony na cztery etapy i potrwa do końca 2028 roku.
- I etap obejmie 15 % odbiorców i ma zakończyć się do 31 grudnia 2023 r.
- II etap obejmie 35% odbiorców i według planu zakończy się do końca roku 2025
- W III etapie zmianą objęte zostanie 65% odbiorców, a potrwa on do 31 grudnia 2027 r.
- Ostatni etap obejmie 80% odbiorców i zakończy się pod koniec roku 2028
W Polsce wyszczególnić możemy pięciu dostawców energii elektrycznej (OSD): PGE, Enea, Tauron, E.ON oraz Energa. Są to podmioty odpowiadające za przesył prądu, a tym samym również i za wymianę liczników u odbiorców prądu.
Dlaczego sprzedawcy prądu wymieniają liczniki na inteligentne?
15 kwietnia 2021 roku, przez Sejm została przyjęta nowelizacja przepisów prawa energetycznego. Nowelizacja zakłada zmiany dla odbiorów energii. Pierwsze inteligentne liczniki zostały zamontowane w 2022 roku. W najbliższych latach możemy się spodziewać dalszej wymiany liczników energii elektrycznej ze standardowych, na inteligentne. Takie działania pozwolą na zdalne monitorowanie zużycia energii elektrycznej.
W praktyce możemy się spodziewać zatem zerwania dotychczasowych działań, związanych ze spisywaniem wskazań liczników. Nowe liczniki umożliwiają odczyt zużycia energii elektrycznej w każdym czasie, bez konieczności angażowania służb w miejscu instalacji licznika.
Jaka jest procedura wymiany licznika prądu?
Sama wymiana licznika nie jest skomplikowana i trwa ok. 20-25 minut. Na ten czas trzeba wyłączyć w budynku prąd. Wymiany dokonuje monter z zakładu elektrycznego – terminy montażu liczników podawane są m.in. na stronach internetowych dostawców energii.
Cała procedura wymiany licznika wygląda następująco.
- Monter zapisuje stan starego, zdejmowanego licznika,
- demontuje stare urządzenie,
- instaluje nowy, inteligentny licznik pomiarowy,
- w kolejnym korku monter odnotowuje stan początkowy licznika,
- procedura kończy się założeniem plomb na nowym liczniku.
Po zakończeniu wymiany, monter wydaje właścicielowi lokalu dokumenty potwierdzające montaż inteligentnego licznika i stany obu urządzeń.
Którzy sprzedawcy prądu muszą wymienić liczniki na inteligentne?
Masowa wymiana liczników dotyczy wszystkich dostawców energii elektrycznej. Obowiązek ten nakłada art. 11t ustawy Prawo energetyczne. Według niej do końca 2028 r. wszyscy operatorzy sieci muszą wymienić liczniki na inteligentne u co najmniej 80 proc. odbiorców w gospodarstwach domowych. Dzięki kompleksowej wymianie urządzeń pozyskiwane z nich dane pozwą stworzyć centralny system informacji rynku energii (SCIRE)
Ile kosztuje wymiana licznika?
Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, iż koszt wymiany jednego urządzenia wynosi 360 zł i ten właśnie koszt poniesie dostawca energii. Aby koszt wymiany liczników nie uderzył mocno w dostawców energii (a przy tym klientów), czas wymiany urządzeń pomiarowych został rozłożony na lata. Licznik może być jednak wymieniony wcześniej, np. po uszkodzeniu poprzedniego lub po upływie okresu legalizacyjnego urządzenia.
Czy inteligentne liczniki prądu mogą oszukiwać?
Nowe liczniki energii elektrycznej są wyjątkowo precyzyjne i mogą wysyłać dane o poborze nawet co kilkanaście sekund. Pozwalają więc dokładnie i uczciwie rozliczyć się za zużytą energię, ale to nie koniec ich zalet. Wprowadzenie inteligentnego pomiaru niweluje też do minimum nielegalny pobór energii, za który obecnie płacą wszyscy użytkownicy.
Czy inteligentne liczniki prądu mogą jednak oszukiwać? Niektórzy użytkownicy nowych urządzeń pomiarowych zgłaszają wszak nagły wzrost zużycia prądu, nawet o 100 proc. Choć przypadki te są sporadyczne i liczba skarg jest niewielka, tkwi w tym ziarno prawdy. W eksperymencie opublikowanym w czasopiśmie naukowym „IEEE Electromagnetic Compatibility Magazine” badacze wykazali, że inteligentne liczniki mogą wykazywać nieco większe wartości. Wynika to jednak z niedoskonałości starych urządzeń, które nie rejestrowały poprawnie działania niektórych urządzeń energooszczędnych, np. żarówek LED.
Nie wyjaśnia to jednak tak dużych różnic w wysokości rachunków. Te zaś znacznie częściej wynikają ze zwiększonego zużycia, a nie niewłaściwego odczytu licznika. Jeśli jednak uważasz, że licznik przekłamuje, możesz zgłosić reklamację u swojego dostawcy energii.
Czy można odmówić wymiany licznika prądu?
Obecnie nie ma możliwości odmowy ani zablokowania wymiany licznika na nowy. Wszyscy mieszkańcy Polski są do niej zobligowani na mocy ustawy licznikowej przyjętej w 2021 r. Procedura wymiany liczników w Polsce potrwa do lipca 2031 roku i do tego czasu wymienione będzie 17 mln urządzeń.