Samochody elektryczne to nadal marginalna technologia w Polsce. Choć nowoczesnych pojazdów jest nadal dość mało, infrastruktura potrzebna do ich używania (np. ładowarki) jest coraz bardziej rozbudowana.
- Samochód elektryczny można naładować na stacjach ładowania lub w domu (również z użyciem wallboxa).
- W zależności od wybranego rozwiązania koszt i czas ładowania samochodu będzie się różnił.
- Użytkowanie samochodu elektrycznego będzie najtańsze w połączeniu z fotowoltaiką.
- Każde auto elektryczne może zużywać inne ilości prądu.
Dedykowane produkty pod Twoje potrzeby
Gdzie naładować samochód elektryczny?
Sposobów na naładowanie elektryka jest kilka. Trudno wskazać na lepsze i gorsze opcje, ponieważ w zależności od sytuacji, potrzeby w zakresie ładowania mogą się różnić.
W artykule opisane będą 3 możliwości, które mają kierowcy aut elektrycznych.
- Szybkie stacje ładowania (DC)
- Ładowanie z gniazdka (AC)
- Wallbox w domu (AC)
Szybkie stacje ładowania (DC)
Szybkie stacje ładowania wykorzystują prąd stały. Ich moc może wynosić do aż 350 kW. W Polsce nie znajdziemy ich na każdej stacji paliw i mają one zazwyczaj zdecydowanie mniejszą moc niż maksymalna. Ze względu na dużą ilość energii, którą zużywają niezbędne jest zainstalowanie specjalnego transformatora, który umożliwi im działanie. Dodatkową przeszkodą jest potrzeba chłodzenia przewodów, ponieważ w trakcie ładowania wydzielane jest również ciepło. Wszystko to wpływa na wyższe koszty utrzymania takich stacji.
Ładowanie z gniazdka (AC)
W domu wykorzystujemy prąd zmienny. Właściciele pojazdów elektrycznych mogą bez problemu podłączyć je do gniazdka w domu. Warto jednak pamiętać, że mają one najczęściej napięcie 230V - nie będzie to więc najefektywniejsze ładowanie. Rozwiązanie to jest również trudne do zastosowania dla mieszkańców bloków.
Wallbox w domu (AC)
Wallbox jest to ładowarka naścienna wykorzystująca prąd zmienny z domowych gniazdek, której koszt sięga do około 7 tysięcy złotych.
Przed zakupem ładowarki (Wallbox) należy sprawdzić 2 rzeczy:
- Czy moc przyłączeniowa w budynku jest wystarczająca? Często przed wykorzystaniem pełnych możliwości wallboxa, konieczne jest zwiększenie mocy przyłączeniowej za pomocą złożenia wniosku do zakładu energetycznego lub zainstalowanie większej mocy przy budowaniu domu i zakładaniu nowego przyłącza elektrycznego. W starszych budynkach zdarza się, że trzeba unowocześnić sieć energetyczną.
- Jaką największą mocą może być ładowany samochód? Może okazać się, że do “tankowania” auta wystarczające będzie tańsze urządzenie o mniejszej mocy.
Ile prądu zużywa samochód elektryczny?
W zależności od modelu auta ilość zużywanego podczas jazdy prądu będzie inna. Przy samochodach elektrycznych ważny jest również stan baterii i prędkość jazdy. Kiedy prędkość wzrasta, wzrasta również zużycie energii - często dość gwałtownie. Oznacza to, że ilość możliwych do przejechania kilometrów na jednym ładowaniu będzie się zmniejszać.
Przy jeździe po mieście auto może zużywać około 17 kWh/ 100 km. Jeżeli pokonywanych jest średnio 50 km dziennie, daje to miesięczny wynik 255 kWh, a rocznie 3060 kWh.
Jak długo ładuje się samochód elektryczny?
Tempo ładowanie będzie w dużej mierze zależne od rodzaju ładowarki i pojemności akumulatora.
- Szybkie stacje ładowania - ładowanie może trwać do około godziny.
- Ładowanie z gniazdka - w tym przypadku czas będzie najbardziej wydłużony, trzeba liczyć się z tym, że “zatankowanie” do pełna potrwa od kilku godzin do nawet doby.
- Wallbox w domu - naładowanie akumulatora wiąże się z oczekiwaniem kilku godzin.
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
W przypadku ładowania samochodu elektrycznego koszty mogą być bardzo różne, tak samo jak różne są ceny prądu i wykorzystanie energii podczas jazdy określonym modelem auta.
Szybkie stacje ładowania Greenway lub Orlen
Na szybkich stacjach ładowania koszt za 1 kWh jest uzależniony od cennika operatora. W przypadku największego operatora w Polsce - Greenway - opłata różni się w zależności tego czy klienta ma wykupiony abonament i od jego rodzaju. Orlen również wprowadził już opłaty na niektórych stacjach - wynoszą one 2,39 za kWh. Czasy darmowego “tankowania” aut elektrycznych powoli się kończą, a kierowcy muszą liczyć się z tym, że korzystanie z szybkiego ładowania będzie droższe niż naładowanie pojazdu w domu.
Ładowanie auta w domu
Ładowanie w domu jest dość elastycznym rozwiązaniem, ponieważ odbiorcy energii mają możliwość dostosowania możliwości, w taki sposób, aby zaoszczędzić jak najwięcej.
Jak zaoszczędzić na ładowaniu auta w domu?
- Zmiana taryfy prądu
- Zainstalowanie fotowoltaiki
Po pierwsze, można zmienić taryfę u sprzedawcy prądu na “nocą” - g12, w niej cena prądu jest niższa poza godzinami szczytu. Oznacza to, że najkorzystniejsze będzie ładowanie auta w nocy, przy czym warto pamiętać, że większości samochodów nie “zatankujemy” do pełna w ciągu kilku godzin bez wallboxa.
Produkcja i utylizacja akumulatorów do samochodów elektrycznych wiąże się ze szkodą dla środowiska naturalnego.
Kolejnym sposobem na obniżenie kosztów ładowania jest fotowoltaika. Prosumenci nie płacą za zużywaną energię elektryczną, tym samym ich rachunki za prąd mogą wynieść nawet kilkanaście zł miesięcznie. W tym przypadku ładowanie auta będzie najkorzystniejsze, w godzinach, w których słońce świeci najmocniej (dla niektórych osób może być to problematyczne). Kierowcy, którzy mogą ładować samochód w ciągu dnia zwiększają autokonsumpcję prądu z paneli, tym samym oszczędzają większe kwoty. Żeby sprawdzić najlepsze oferty i wyliczyć korzyści wystarczy wejść w porównywarkę fotowoltaiki Rachuneo.
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu przy taryfie g11?
Aktualna średnia cena prądu w Polsce to 74 gr. Zakładając, że samochód elektryczny zużywa 255 kWh miesięcznie, koszt jego ładowania w domu wyniesie 188,7 zł. Jest to kwota, którą odbiorcy płacą za wykorzystywany prąd, nie zakłada w dodatkowych opłat, takich jak dostarczenie energii do odbiorcy, opłata mocowa, opłata OZE czy opłata kogeneracyjna.